Respektlöshet

 Handen på hjärtat. Har du någonsin, mitt i ett vredesutbrott, sagt något dumt till dina föräldrar?

 Utan att få mig själv att framstå som guds bästa barn (för det är jag definitivt inte) så kan jag säga er att jag ALDRIG sagt något dumt till någon av mina föräldrar. Det har liksom aldrig funnits i min värld att vara så respektlös mot min mamma och pappa. För ja ... oavsett om man tycker att dom förtjänar det eller inte, så tvivlar jag på att majoriteten av de föräldrarna, som får höra det, verkligen förtjänar det. Precis som i alla andra ämnen så kan man ju säga att det finns idioter i alla grupper av människor - men om vi snackar allmänt. Jag vill inte döma utan jag vill förstå varför det blir så.

 Om ni tänker tillbaka på sist som ni sa något dumt till någon av era föräldrar... Vad sa ni? Vad utlöste allting? Hur kändes det efteråt? Vad blev konsekvenserna av erat yttrande? Hjälp mig förstå för att kanske slippa den obehagliga magvärken varenda gång jag upplever detta. (Jag har en lillebror i tonåren och det borde ju förklara allt)

 När jag var med om detta för första gången så var jag hemma hos en gammal klasskompis. Kort och gott så fick inte hon som hon ville. Hon vände på klacken ute i hallen och stegade in i sitt rum där jag och en annan kompis satt. "Jävla kärring" sa hon högt och smällde igen dörren bakom sig. Jag satt bara där och gapade. Men innerst inne så ville jag slå henne. För jag kunde inte förstå hur man kunde säga så. Min Måmå påminde mig om hur djupt den upplevelsen hade påverkat mig. "Du kom och frågade mig om det var okej ifall man betedde sig hur man ville bara för att man var arg" Vad kan jag ha varit... Jag kanske gick i mellanstadiet. Jag vill inte få mina föräldrar att framstå som perfekta heller. Dom har gjort sig förtjänta av ett och ett annat vredesutbrott. Inte från mitt håll då, för jag tror inte ens jag är kapabel till att få utbrott, men från mina syskon. Jag har dock aldrig kunnat anse att det är okej att säga såna saker om det inte är befogat, men som sagt så tvivlar jag på att det är så i åtminstone 8 av 10 fall.

 
bilden är inte min. Klicka HÄR för bildkälla
1 Josefine:

skriven

Så sant! Har bråkat med mina föräldrar, dock inte ofta men brukar aldrig säga några själsord elr så

Svar: Ja alla bråkar ju liksom med sina föräldrar, men jag har aldrig förstått hur man kan säga såna ord :O
Bambi

Kommentera här: