30 minute meal


 Med kortklippta naglar (annoying as f***) så lämnar jag detta inlägg hos er medan jag åker iväg och jobbar. Detta inlägg kommer att bestå utav 2 rätter för ovanlighetens skull - men det är mer för att dom gjordes samtidigt. Nummer 1 är vad vi åt till middag under gårdagen och nummer 2 är matlådor. Först bestämde vi oss för Tzay-spett med bulgur och sweet chili-sås. Tzay har jag upplevt är otroligt svårt att hitta i många städer - men jag vet inte. Ni får helt enkelt ut och leta om ni blir sugna på att testa det. Denna rätt var väldigt enkel att göra.


Du behöver: 
Bulgur
Tzay-spett
Sweet chili-sås

Gör så här:
1. Stek spetten medan du kokar upp vatten. 2. När vattnet kokar så häller du i bulguren och låter det stå på låg värme i någon minut. 3. Servera och njut.

Nästa rätt som jag valde att göra till matlådorna är en typisk ta-vad-man-har-rätt. Jag gjorde pajen på det som fanns hemma och det blev helt otroligt gott. Det som är det bästa med denna paj är att den nästan till och med blir godare när man värmer på den någon dag efteråt. 


Du behöver:
Till degen:
Mjöl
Smör
Vatten

Till fyllningen
Broccoli
Quornfärs
Köttbuljong (om du vill)
Mozzarella
Riven ost
Ägg
Mjölk
Kryddor (efter egna preferenser)

Gör såhär:
1. Blanda ingredienserna till degen i en bunke. Till en normal form räcker det med 150 gram smör, 3 dl mjöl och 3 msk vatten. 2. Börja med att koka broccolin och steka färsen. Krydda efter egna preferenser. 3. Tryck ut degen i formen. 4. Vispa ihop äggstanningen. Till en normal form räcker det med 2 ägg och 2 msk mjölk. 5. Häll färsen i formen och sedan broccolin. 6. Riv över mozzarellan och strö sedan över den rivna osten. 7. Låt stå i ugnen på 200 grader. Börja med 15 minuter. 8. Låt svalna innan du delar upp och lägger pajen i matlådor.

1 ajlimullersandvik.blogg.se:

skriven

Det låter himla gott, särskilt gratängen. Men jag undrar vad du har för magisk bulgur, min måste koka minst 8 minuter för att inte vara stenhård >.<

2 alice:

skriven

åh gott!

3 Carolina Thoor:

skriven

Båda rätterna såg ju sjukt goda ut ju! :D
Förresten: när ni lagar mat, lagar ni till hon som också bor där, eller lagar ni mat för er själva? :)

Sv; ja, det var riktigt skönt att få komma ut och springa i friska luften och få träna på utegymmet med finaste pojkvännen. Haha tycker du det? Jag tycker snarare att träna på gym är tråkigt ^^,

Precis. Antingen har man en vän som är verkligen en vän. Som man inte behöver träffa varje vecka bara för att hålla kontakten igång eller liknande. Utan som alltid finns där för en. Hade en sådan kompis, men hon blev till slut för mycket. Jätte negativ och jag orkade verkligen inte umgås med henne, blev själv så negativ, så beslutade mig för att säga hejdå! :)

4 Lillabus:

skriven

Låter riktigt gott båda två :)
Hoppas det går bra på jobbet idag!

5 Johan:

skriven

Mat behöver inte vara så svårt... jag tycker själv att min mat blir ganska god, skitgod vissa gånger, men jag tycker inte det är kul att laga mat och kreativ är jag då inte i köket :P haha
Detta kanske dock är något att testa... Vad är föresten Tzay?

SV: Jag hänger med i hockeysvängen och kan uppdatera dig om du vill det :P haha

Ja, det är det ju... Ska bara få med henne på det också... ;)

6 Fanny:

skriven

Ha en fin vecka, kram

7 Kajsa:

skriven

Ser väldigt gott ut Tzay-spett!

8 Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

skriven

Såg gott ut :)

Svar: Eller hur?! :D
Bambi

9 Terese:

skriven

Mums!!

sv: Tack så jättemycket fina du!!
Kram

10 Beatrice:

skriven

ÅH, blev jätte hungrig nu! Så gott det såg ut :D

11 Louise:

skriven

Vad gott!! :)

12 Ida Lindborg ♡:

skriven

åh gott! :D

13 Marie:

skriven

Men oh smaskens

14 Ellen Johansson:

skriven

Men åh vad gott det såg ut!

15 Ida - foto & häst:

skriven

men så gott! :D

Kommentera här: