Länge leve monarkin


 Monarkin och den svenska kungafamiljen har länge varit ett hett debatterat ämne. Så fort någon av deras älskliga nunor visas upp i media så delar Sveriges befolkning upp sig i två läger. De som älskar kungafamiljen och de som konstant funderar på hur många kronor per år som de måste betala för att kungafamiljen ska få sitt apanage. Ett apanage som 2015 var totalt 127,5 miljoner kronor.

 
Det var Prins Oscars födelse som fick tankarna att börja snurra i mitt huvud. Folks reaktioner var antingen det ena eller det andra. Till råga på allt så ska ju Carl Philip och Sofia snart välsigna oss med ytterligare en kunglig knodd. Hur ska Sveriges ekonomi nu överleva? (läs med sarkasm) 
Jag kan hålla med folk som säger att det är tämligen omodernt - men absolut inte dom som gnäller över kostnaderna för att "försörja" kungafamiljen... Varför gör jag inte det då? kanske ni undrar. Det är väl vad jag hade tänkt att förklara. 

 Dessa 127,5 miljoner som konstant tas upp av "anti-monarkister" (om det ens är ett ord) går ju inte direkt ner i kungafamiljens ficka. Utan det är så mycket mer som krävs. För att kungafamiljen ska kunna vara representanter för Sverige. Dessa siffror som jag nu ska komma med är tagna från kungahuset.se. (<- Klicka för länk) Det finns 4 ansvarsområden inom kungliga hovstaternas ekonomiavdelning: 

*Hovstaten

65 mnkr (2015) betalades ut. Det är pengar som ska gå till resorna för representation för familjen (jag antar att det är inkl. boende.), kostnaderna för Riksmarskalksämbetet med stabsavdelningar för personal och ekonomi, Informationsavdelningen, Hovmarskalksämbetet och Drottningens hovstat (som administrerar Kungen och Drottningens olika aktiviteter samt hushållet), Kronprinsessans hovstat, representation samt Hovstallet (transporter med bil och häst samt vård av museala vagnar och selar).

*Slottsstaten
62,5 mnkr (2015) betalades ut. För att citera hemsidan "Slottsstaten består av Ståthållarämbetets slottsförvaltningar och Kungl. Husgerådskammaren (förvaltning och vård av lös inredning och konstsamlingar)." Vi får även räkna lönen till de 142 heltidsanställda som totalt finns. I detta får vi inte glömma bort att räkna in de inkomster från visningsverksamhet och försäljning på de olika slotten. (Uppgifter om den siffran var svår att finna) Jag gissar dock att inkomsterna är vad som betalar lönen till de anställda. 

*Kungliga Djurgårdens förvaltning
"Kungl. Djurgårdens förvaltning (KDF) har intäkter i form av hyror och arrenden som täcker dess kostnader. Denna förvaltning utgör en egen redovisningsenhet, som omsätter ca 139 mnkr och har ca 35 anställda. Enligt överenskommelse med regeringen revideras KDF av Riksrevisionen." - kungahuset.se

*Kungafamiljen
Tro det eller ej mina vänner - men kungafamiljen måste följa samma skatteregler som oss övriga medborgare. Visste ni det? Jag citerar hemsidans övriga information. "Till den privata ekonomin hör bland annat Solliden på Öland, där parken och paviljongen visas för allmänheten samt Stenhammar utanför Flen, som är ett arrende från staten (enligt särskilda testamentsvillkor)." - kungahuset.se.

 Jag vill alltså inte försöka få någon att börja gå igång på kungafamiljens medverkan i media osv. Man får tycka precis vad man vill om dom och huruvida det är onödigt att ha monarki. Jag är bara ute efter att få fram att allt inte är som det verkar. Just nu finns det liksom 10 miljoner invånare i Sverige och om vi slår ut dessa 127,5 miljoner på alla invånare så blir det 12,75 kr (per år) som var och en av oss måste ge för att "försörja" familjen. Tänk då på det faktum att Arbetsförmedlingen har satsat 120 miljoner på en webbplats. Först 100 miljoner utan att den ens blev klar för att sedan behöva skjuta till 20 miljoner extra. Jag menar om man vill gnälla om kostnader osv... 
 
1 Anna:

skriven

Så bra inlägg!

2 Linnea Aurora:

skriven

Mycket intressant inlägg, visste inte mycket att dessa! Jag tycker personligen om kungafamiljen, men tycker ändå att det är dags för monarkin att försvinna MEN som sagt- mycket intressant inlägg!

3 natalia:

skriven

Bra inlägg!

4 Emelie Andersson:

skriven

Vilken härlig bild :)

sv: Nä det är ju det och jag far faktiskt lite illa av det :/ jag vet att man inte ska det egentligen.

5 Carolina Thoor:

skriven

Det är jätte bra att du skriver ut sådant här. Så att folk som jag kan läsa som inte direkt är insatt. Jag är varken för eller emot. Jag är liksom allmän eller vad man ska säga :D

Sv; ja, det är drygt. Nejdå, dagen slutade bra som tur är och inget stressande. Det är inte tillåtet ens på jobbet/avdelningen ;)

Hahaha verkligen xD det gör för juvulus ont att få dessa väskor rakt i benet. Att dem inte förstår det xD

Ja, men det låter ju bra. Önskar dig all lycka fina du! :)

6 Johanna Utterberg:

skriven

Bra inlägg, jag tycker om Kungafamiljen! :)

7 Mirre:

skriven

Jag bor i Avesta. Kungafamiljen har aldrig jag lockats av eg

8 Pauline Hurtig:

skriven

jättebra inlägg! jag gillar kungafamiljen :)

9 Louise:

skriven

Så bra inlägg! :)

10 linah:

skriven

detta var faktiskt riktigt intressant;D!!

Svar: Vad kul att du tyckte det 😁
Bambi

Kommentera här: